tisdag 9 mars 2021

Majspannkakor med ost




MAJSPANNKAKOR


              


Jag har haft ont i magen från och till och det spelar ingen roll vad jag äter eller dricker, det är samma sak. Jag kunde få ont bara jag drack vatten. Så nu tänkte jag experimentera lite. 
Tog bort vit bröd och stark mat och det är ganska tråkigt när man /jag/ måste ändra. Förr 4 år sedan hade jag kraftig infektion i tarmarna och efter att jag har ätit flera starka antibiotika kurerna har min mage aldrig återhämtat sig helt. 
Trodde i det sista att det har gjort, men på sista tiden har det varit si så där och då får jag göra någonting av det. 
Så nu börjar jag med vegetarisk mat igen, det fick jag göra då när jag fick infektion och blev vegetarian i 2 år trivdes bra med det, men jag längtade alltid efter grillad kött och korv. Nu får det vara slut igen.

För två dagar sedan bakade jag bröd på majs och bovete, lite tung blev det men det var gott, det trodde jag inte, men men jag får ändra mig. Det finns massor med god vegetarisk mat och det har jag blivit nästan expert på , Nu gällde det pannkakor, har aldrig i mitt liv provat det men blev så sugen på pannkakor och eftersom jag har tagit bort mjöl får det bli majs.

Ingredienserna
6 ägg
2,5 dl fin malen majsmjöl
2 tsk bakpulver
1 msk socker
2,5 -3 dl laktosfri mjölk
smör till stekning

Vispa ägg och socker precis som till sockerkaka, blanda mjöl med bakpulver och häll i smeten lite i taget under vispningen. När ni ser att det har blivit tjock häll i mjölk. Vispa ett tag. 

Viktigt nu att låta smeten vila i 15-30 minuter för att mjölet ska svälla upp och bilda fin smet till pannkakor. Min blev ganska tjock tyckte jag så jag hällde mer mjölk, men det ser ni själva. Smeten skall vara ungefär som till vanliga pannkakor. 

Jag prov stekte först två tjockare men sedan övergick jag till tunna pannkakor, förvånad blev jag att det var lätt att vända och de gick inte sönder. Det hade jag svårt med vanliga pannkakor tidigare. 

Jag fyllde mina med olika mjuka/dessert ostar, rev av lite från hård ost och sedan i mikro 1 minut. 
Jätte gott. Har inte provat med sylt och grädde men det tror jag att det blir lika gott. 

Nu hoppas jag verkligen att ni provar och mer av min mat hittar ni på serbiskaspecialiteter.blogspot.com









Caya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

SVÄR INTE!